En kvinde kan ALDRIG få sko nok – vi giver dig Barund CPH

 

En kvinde kan ALDRIG få sko nok

Af Elisabeth Tuxen Rubin

Og når vi nu ved, at det forholder sig sådanne, hvorfor så ikke købe de lækreste af slagsen. Kvindetid har talt med Anne Lund, som designer og producerer de smukkeste sko og støvler. Brandet hedder Barund CPH. Det er dansk design, og det er måske den bedst bevarede hemmelighed i Danmark.

Jeg møder Anne i Store Kongensgade nr. 90 til en snak. Anne har netop åbnet sin første blivende skoforretning, før det har hun kørt med Pop Up forretning. Anne er en sød frisk fynsk pige, der har begge ben solidt plantet (nu) i den københavnske jord, hvilket man hurtig fornemmer som interviewet skrider frem. Der er ingen fine fornemmelser eller primadonnanykker over hende. Barund CPH udspringer af vedholdenhed og hårdt arbejde.
Anne er 31 år. Hun er gift med Mads Richardt, som er økonom. Sammen har de Alfred på 2 år og venter nr. 2 d. 4. oktober. De ved det bliver en pige.

Hvornår startede I?
Min mand og jeg startede Barund i 2008 – Det vil sige, det startede oprindeligt som et skoleprojekt, under min uddannelse på KEA som e-designer (iværksætter), hvor vi skulle starte egen forretning. En medstuderende og jeg gik sammen om at ”starte” en virksomhed, som skulle producere og sælge herresko. Sammen lavede vi en forretningsplan, fandt på navnet – som er den klassiske, hvor vi satte vores efternavne sammen – og det der nu fulgte med projektet. Senere har jeg så tilføjet CPH til navnet, både fordi flere troede at Barund var et tysk mærke, men også fordi jeg synes det giver eksklusivitet til navnet og skoen – samt at man så ved det er danske design. Og så er jeg også stolt af at være et dansk mærke, der laver egne designs med fokus på København og den kvinde, der bor her.

Men hvordan kom Barund ud i ”den virkelige verden”?
Jeg har altid gerne ville være selvstændig. Og jeg har altid haft en passion for sko. Og jeg havde jo samlet en masse erfaring fra min skole opgave, samt jeg efter endt uddannelse arbejdede i en gazelle virksomhed, hvor jeg lærte en masse. Min veninde ville desværre ikke være med, så jeg sprang ud i det sammen med min mand i stedet. Vi havde jo konceptet med herresko, men jeg ville hellere producere og sælge damesko, så vi besøgte en masse forskellige fabrikker i Portugal – hvor vores sko produceres nu – og en masse messer. Jeg ville have en god kvalitet, og jeg havde selv fantastiske sko fra Portugal og Italien, så det var den vej, vi valgt at gå. Og jeg ville ikke have privat label. Jeg ville have mit eget design.

Men hvordan klarer du det? Du er da ikke uddannet designer?
Jo, jeg er da uddannet e-designer. Anne har et smil i øjet og fortsætter: Nej, jeg er ikke uddannet sko-designer, men jeg er kvinde, og jeg kigger på mine behov – og andre kvinders behov – og så tænker jeg i trend. Det er et hårdt arbejde at designe. Der er ikke meget glamourøst over det. Når jeg skal designe en kollektion, sætter jeg mig ned og går i gang…jeg starter altid med et moodboard hvor jeg har Barund-pigen i fokus, så tegnes der og tænkes og viskes ud og tegnes og tænkes til kollektionen ligger klar. Det er ikke bare ideer som ”flyver” ind i hovedet på mig, som ved et trylleslag og som jeg så realiserer. Her er det i øvrigt rigtigt dejligt, at vi har fået forretningen, for jeg kommer i kontakt med mange kvinder – og deres feedback og drømme om sko er guld værd i designprocessen. Vi ville heller ikke være kommet så langt, hvis det ikke havde været for vores trofaste kunder rundt omkring i Danmark – f.eks. butik Engleskyts på Istedgade, som har været med helt fra starten. De er vores små ambassadører som kan fortælle historien om Barund videre til kunderne, og det er vi meget taknemmelige for.

Hvem henvender Barund sko sig til?
Den henvender sig meget bredt. Og vi designer sko til alle lejligheder. Jeg elsker at designe højhælet sko, men selv er jeg mere en flad-sko-bruger, så dem har vi også mange smukke af. Barund henvender sig faktisk til alle kvinder der elsker et smukt design, god kvalitet og komfort. Vi designer klassiske sko med et tvist. Det er jo lidt dyrere sko vi har, så de skulle gerne holde mere end en sæson – både hvad angår design og kvalitet.

Hvad er fremtidsplanerne for Barund?
Vi vil gerne etablere os bedre på det danske marked – blive mere synlige. For det er jo hovedsageligt de danske kvinder, jeg har i mine tanker, når jeg designer vores sko. Det er et nordisk design skabt til nordiske kvinder…. Selv om det jo så også er det, der har fanget udlandet. De er meget vilde med nordisk design og den kvalitet vi kan garantere. Vi er for øjeblikket ved at etablere os i Tyskland og Belgien.

Hvor ser du dig selv og Barund om fem år?
Jeg regner bestemt med at alle kvinder i Danmark går i Barund sko… eller i det mindste kender til dem. Anne smiler, mens hun siger det, men fortsætter mere alvorlig. Jeg regner også med, at vi er godt etableret i udlandet. Vi arbejder i hvert tilfælde på det, og så må vi jo se om vores hårde arbejde bærer frugt. Det er svært at spå om fremtiden, men vi håber da, at udlandet vil tage lige så godt imod vores sko som Danmark har gjort det.

Barund CPH kan købes:Store Kongensgade 90 1264 København K
tlf. 40547779
Åbningstider: Man-fre 11-18 Lør 10-15.

Barund CPH på Facebook
https://www.facebook.com/pages/Barund-CPH/187654144609197

www.barundshop.dk

 

 

 

 

Skriv din egen kommentar

*

Kvindetid artikler
Slip kreativiteten løs med keramik

Slip kreativiteten løs med keramik

Keramik er i dag en populær beskæftigelse indenfor den kreative verden, da du både kan blive udfordret, udviklet og styrke i din kreativitet. Stentøjsler er en af mest populære lertyper, der findes på markedet. Det er en populær lertype, da stentøjsler har et højt smeltepunkt og kan brændes ved 1200-1300 grader.

Yarno lader dig aldrig gå ned på kvalitetsgarn

Yarno lader dig aldrig gå ned på kvalitetsgarn

Dette indhold er sponsoreret Under coronapandemien har mange fået øjnene op for eller genfundet tiden og glæden ved at hækle og strikke. Det er en hobby, du kan hygge dig med, både alene og i selskab med andre; hvor langt de er kommet med deres projekter, eller hvilken ny teknik de benytter sig af er […]

En guide til et nemmere hårstyling, når frisøren holder lukket

En guide til et nemmere hårstyling, når frisøren holder lukket

Dette indhold er sponsoreret. Når du plejer en borger, er plejen ofte tæt forbundet med tøjvalget. Grundet restriktionerne holder frisørerne lukket, hvilket gør, at frisøren heller ikke kan komme ud på plejehjemmet. Borgerne, måske især damerne, holder af deres frisørtider, og er ikke den største fan af situationen. Du forsøger derfor at opretholde en flot […]

Astrologi artikler
Gaveideer til de 12 stjernetegn, lad dig inspirere.

Gaveideer til de 12 stjernetegn, lad dig inspirere.

Få inspiration til julegaverne her, hvad giver du til din søster født i Løven eller din mand født i Tyren.

Årshoroskoper 2019 – hvad har du i vente?

Årshoroskoper 2019 – hvad har du i vente?

Året 2017 starter med en del stress. Der er trang til oprør, frihedskampe og uro i det hele taget. Nu kan du læse dit årshoroskop og se, hvad du har i vente i 2017.

Christiane Schaumburg-Müller hos clairvoyant

Christiane Schaumburg-Müller hos clairvoyant

Det var ikke hokuspokus. Det var følelser, og det handlede om mig. Lykke sagde alt det, jeg egentlig allerede vidste inderst inde, men guderne skal vide, hvor meget det gør at høre et andet menneske sige det, du tænker. Det giver en samhørighed, og vinduet er nu åbent for gensidig dialog.

Fik du læst disse?
Mænd der opdrager kvinder: My way or the Highway.

Mænd der opdrager kvinder: My way or the Highway.

Klumme fra mænd der opdrager kvinder. Let´s hear it for Carsten Islington

MissDC: ”Din fede brilleabe”

MissDC: ”Din fede brilleabe”

Jeg havde svært ved gymnastik, jeg var altid hende, der kom sidst i mål. Jeg var altid hende, der blev valgt til sidst, når der skulle vælges hold, jeg var altid hende ”den fede”, som ikke duede til noget!

Mørket – din skjulte vejviser og den glemte pointe

Mørket – din skjulte vejviser og den glemte pointe

Måske har du hørt historien om indianerbedstefaderen, der fortæller barnebarnet om de to ulve der kæmper i os alle.
Den lyse ulv med kærlighed, empati, godmodighed og alt det lyse, – og den mørke ulv, der reagerer voldsomt, hidsigt og med alle de “mørke” sider. Barnebarnet spørger; “Hvem vinder?“ Òg hertil svarer bedstefaderen; “Det gør den ulv, som du fodrer!”