Mette Haulund: Vil du undgå at havne i skilsmissestatistikken?

 

MetteMette Haulund: Vil du undgå at havne i skilsmissestatistikken?

Sommerferien står for døren, og som altid er vi på skilsmisseraad.dk  ved at gøre klar til vores højsæson i august måned. Ja, sådan er det desværre, for antallet af skilsmisser eksploderer efter ferien:
Heldigvis er der mange par, der har det godt sammen, som helt sikker får en god ferie og ikke er i nærheden af en skilsmisse. Faktum er dog, at 40 % af alle ægteskaber ender med skilsmisse, og at der lige nu er nogle, der mere eller mindre har taget beslutningen om skilsmisse, men ikke kan få sig selv til at gøre noget ved det lige inden sommerferien. Andre håber stadigvæk på at problemerne kan løses, og at sommerferien kan gøre den store forskel, så de igen får mod på at kæmpe for parforholdet, mens andre har glemt hinanden i en periode, og derfor skal bruge ferien på at finde samhørigheden igen.

Har I glemt hinanden? Er du bange for at havne i skilsmissestatistikken, eller har du allerede taget beslutningen, men vil vente til efter ferien? Så brug sommerferien på at kæmpe. En ting er nemlig sikkert, det gode parforhold kommer ikke tilbage uden kamp. Selvom det skal vise sig, at parforholdet ikke kan reddes, så er forsøget givet godt ud. Forudsætningerne for en god skilsmisse er nemlig, at der er kæmpet for at undgå den, og at der er færrest mulige konflikter eller usagte ting, i det øjeblik skilsmissen skal gennemføres.

Sæt derfor eventuelle tanker om skilsmisse på standby og kæmp for parforholdet. Brug den ekstra fritid på at forsøge at skabe dialog, nærvær, samhørighed og lyst til hinanden. Der skal kæmpes, der skal tales og der skal skabes bevidsthed om jeres behov, tanker og følelser.

For at skabe gode resultater, er det afgørende at få talt om, hvordan I har det i jeres parforhold og hvilke forventninger, I har til jeres sommerferie. Vished om hinandens tanker og følelser er altid bedre end uvished og gætterier, så tal derfor om:

 

  • Er der bekymringer om, hvorvidt fremtiden skal bruges sammen?
  • Hvad er det for behov, der ikke bliver indfriet i dag?
  • Hvad kan I gøre, for at prioritere hinanden og jeres behov?
  • Hvad skal der til, for at I begge to har haft en god ferie?
  • Hvordan kan I hver især bidrage positivt?
  • Er det nu, at I skal i gang med at indføre nye vaner – og i så fald hvilke og hvordan?
  • Hvor ser I jeres egne svagheder, og hvordan kan I arbejde med at få dem ændret?
  • Hvad er det vigtigste mål med ferien?

Med andre ord: Tag ansvar for, at I ikke havner i skilsmissestatistikken efter ferien. Hvad end det er dig, eller din partner, der overvejer fremtiden sammen, så kan du gøre en forskel. Lad være med at gå alene med dine tanker og bekymringer. Tal med din partner om dem, men gør det ved at tale ud fra dig selv og dine følelser. Fortæl, hvor meget du gerne vil jer og jeres parforhold, at du er bange for fremtiden, at du gerne vil kæmpe alt hvad du kan, at du har brug for, at I taler sammen osv. osv. Lad være med at angribe – som er den mest almindelige reaktion, hvis tingene ikke fungerer mellem jer. Drop alle beskyldninger, eller tanker om, hvad din partner kan gøre anderledes, bedre, mindre osv. Tænk og tal ud fra, hvad du selv kan gøre.

Når du skal tale ud fra dine egne tanker og følelser, så er det nødvendigt, at du har gjort dig konkrete overvejelser om, hvilke følelser du har. I stedet for at bruge tid på, hvad du ikke har det godt med, så tænk over, hvad der virkelig gør dig glad, hvad du kunne tænke dig, hvad du kan bidrage med osv. Det kan du eksempelvis gøre ved at stille dig selv spørgsmål som:

  • Hvilke værdier er de vigtigste for dig i dit parforhold? Er det ægte kærlighed? Er det trygheden og de faste rammer? Er det dialog, sex, oplevelser eller noget helt andet?
  • Hvordan kan du bidrage til at skabe de værdier du ønsker dig?
  • Hvilke ting kan du godt lide, at I laver sammen?
  • Hvad mangler du i dit parforhold?
  • Har du reelt set en tro på en fremtid sammen?

Prioriter hinanden, som var jeres parforhold en hvilken som helst anden vigtig arbejdsopgave. Sæt tid af til hinanden. Tal om gamle gode oplevelser sammen. Tal om, hvilke mål I skal have.  Fokuser på hinandens positive sider. Vær åben omkring jeres tanker og følelser, og accepter sidst, men ikke mindst, at det tager tid at finde tilbage til hinanden.

Held og lykke og rigtig god sommer.

De bedste hilsner Mette

 

Om Mette
Mette er parforholds- og skilsmissecoach, og stifter af hjemmesiderne parforholdsraad.dk og skilsmisseraad.dk, Danmarks største online samlinger af viden, opgaver og ressourcer til parforholdet, og tiden, før, under og efter skilsmissen. Derudover er hun forfatter til e-bøgerne ”En kvindens vej gennem skilsmissen” og ”Sådan får du børnene bedst gennem skilsmissen – og undgår den gnavende utilstrækkelighed”. Hun arbejder målrettet med at få mennesker bedre gennem krisesituationer, og det gør hun med via hjemmesiderne, nyhedsbreve og i særdeleshed via personlige konsultationer eller parterapi.

En af Mettes kæpheste er, at det aldrig bliver bedre, end det du gør det til. Det handler om at gå forrest og tage ansvar, og derfor er Mette altid opmærksom på at give konkrete råd og vejledning til, hvordan hverdagen bliver bedre, hvad end man skal have det bedre sammen med sin partner, eller man skal videre i livet alene.

Læs mere om Mette på www.mettehaulund.dk,  på www.parforholdsraad.dk eller på http://www.skilsmissseraad.dkKvindetidskort1

 

 

Kommentarer skrevet af andre
  • Emma Hofstedt

    10. december 2013 kl. 10:28

    Hej Mette :)
    Jeg er en pige på 15 år som laver projekt om skilsmisse, jeg var ved at finde ud af hvordan man kunne undgå skilsmisse! Din side hjalp mig utrolig meget! Så tak for det! :)
    Knus Emma:)

Skriv din egen kommentar

*

Kvindetid artikler
Har du styr på dine åreknuder?

Har du styr på dine åreknuder?

Annonce: Denne artikel er betalt og lavet i samarbejde med de nævnte hjemmesider i artiklen. Måske tænker du ikke, at det er relevant for dig lige nu, men det kan det meget vel gå hen at blive. Åreknuder er en ganske almindelig sygdom, som kan ramme både mænd og kvinder. Sygdommen ses dog hyppigere hos […]

Sæt fokus på selvforkælelse med yoga

Sæt fokus på selvforkælelse med yoga

Yoga er i dag meget udbredt, og i diverse fitnesscentre rundt omkring kan du tilmelde dig yogahold. Yoga er en fantastisk form for selvforkælelse, og det tjener rigtig mange gavnlige formål. Læs mere om det her, og kom godt i gang med yoga.  Først og fremmest: Der er yoga, og så er der yoga Den yoga, […]

Det – måske vigtigste – VALG 2019: Vær nysgerrig på hullerne i livet!

Det – måske vigtigste – VALG 2019: Vær nysgerrig på hullerne i livet!

Ny bog sætter fokus på hullerne i vores hverdag, stiller spørgsmål til vores livsførelse og udfordrer os på, hvad vi troede, vi vidste!

Astrologi artikler
Gaveideer til de 12 stjernetegn.

Gaveideer til de 12 stjernetegn.

Få inspiration til julegaverne her, hvad giver du til din søster født i Løven eller din mand født i Tyren.

Årshoroskoper 2019 – hvad har du i vente?

Årshoroskoper 2019 – hvad har du i vente?

Året 2017 starter med en del stress. Der er trang til oprør, frihedskampe og uro i det hele taget. Nu kan du læse dit årshoroskop og se, hvad du har i vente i 2017.

Christiane Schaumburg-Müller hos clairvoyant

Christiane Schaumburg-Müller hos clairvoyant

Det var ikke hokuspokus. Det var følelser, og det handlede om mig. Lykke sagde alt det, jeg egentlig allerede vidste inderst inde, men guderne skal vide, hvor meget det gør at høre et andet menneske sige det, du tænker. Det giver en samhørighed, og vinduet er nu åbent for gensidig dialog.

Fik du læst disse?
Malene Marie Møller: Velkommen til Sohome.

Malene Marie Møller: Velkommen til Sohome.

Boligcious Lookbook hedder nu Sohome. Nysgerrig på hvorfor vi skifter navn? – Læs om det hele i dette indlæg – Men først skal du lige præsenteres for vores nye magasin, som vi er super stolte af!

Liselotte Vejborg: Tag låget af gryden og slip bekymringerne fri

Liselotte Vejborg: Tag låget af gryden og slip bekymringerne fri

Hver dag er der sådan cirka 60.000 tanker, der ryger gennem dit system. Kun 5 % af de mange tanker er nye, og det betyder, at hele 57.000 af dine daglige tanker er gengangere. Desværre er det også sådan, at cirka 80 % af de tilbagevendende tanker er negative, og dermed er du som menneske ikke bare et vanedyr – du er et vanedyr, der bekymrer sig.

Forkæl dig selv med en pause i hverdagen

Forkæl dig selv med en pause i hverdagen

Du kalder det måske selv for overspringshandlinger, men hvor disse overspring er en skidt ting, er en lille pause i hverdagen en god og nogle gange nødvendig ting, for at du kan fungere.