Marie Steenberger: Har du madpakkestress?

 

Marie Steenberger: Har du madpakkestress?

Fylder du madkassen med frugt og sunde grøntsager, men får den urørt retur hver dag? Stresser du over instagram-foodiemoms, der laver “kastanjedyr” med cherrytomater, ananas og tandstikker til madkassen? Drømmer du i det hele taget om betalt skolemad og aldrig.mere.madpakkemorgener?

Så er der gode råd at hente på bloggen i dag

Det var nu ikke lige i forbindelse med madpakker at ondt blev til sundt. Det var hen over middagsbordet hos bedsteforældrene til en lille pige jeg kender, der skulle kende sin Fadervor. Men foldede hænder og med en lys pigestemme blev “fri os fra det onde” til “fri os fra det sunde” frit fortolket henover fiskefrikadellerne og spidskålssalaten.

Det må stå hen i det uvisse, hvorvidt det var et bevidst oprør med sundhed fra den lille piges side. Men sjovt var det, og midt imens jeg skrev et andet blogindlæg om madpakker, tænkte jeg på, om danske forældre mon har madpakkestress .

Er det sunde i dag blevet det nye onde hos skolebørnene og deres forældre? Stresser de over om madpakkerne er sunde nok?

I flere år har jeg i august måned fodret pressen med madpakkeråd og opskrifter til frustrerede forældre. Og også i år blev jeg interviewet til radioavisen om madpakker og den nye folkeskolereform.

I år er det blevet mig der står op hver morgen og smører madpakke til min datter, der er startet i børnehaveklasse. Indtil videre synes jeg faktisk, at det er ret sjovt og hyggeligt, men jeg kan levende forestille mig, at jeg på 4. år vil synes, at det bliver både kedeligt, ensformigt og stressende at smøre madpakke til mit barn. Når jeg taler med de garvede madpakkeforældre i skolen, så har de enten resigneret og smører den samme leverpostejs mad dag ud og dag ind, eller også lider de af madpakkestress.

Madpakkestressede forældre stresser over:

  • om madpakken er sund nok.
  • at få madpakken retur med indhold.
  • om madpakken lever op til de officielle kostråd.
  • om de andre børn i klassen har en sjovere madpakke med end ens eget barn.
  • at det er mandag morgen, køleskabet er støvsuget efter weekenden og man er tvunget til at skifte guleroden ud med pålægschokolade og rugbrødet ud med toastbrød – for hvad tænker læren egentlig?

Hvis du er en forælder med madpakkestress, så er mit bedste råd til dig: slap lidt af. En madpakke kan faktisk godt blive så sund, at den bliver ond. Bevares. En madpakke kan så sandelig også blive for usund. Men tænk over, at det jo er flintrende ligegyldigt med rød peberfrugt, hjemmebagte rugklappere og kreative banandyr, hvis det hele moletjavsen alligevel ender i skraldespanden og frokosten bliver indtaget hos den lokale bager.

GRATIS INSPIRATION: SNUP EN OPSKRIFT TIL MADPAKKEN HER

En god madpakke er en fornuftig madpakke, der bliver spist, fordi barnet kan lide den. Den kan godt indeholde elementer af usundt. Et lille bolsje, et stykke chokolade i ny og næ vil hverken gøre fra eller til i det overordnede sundhedsregnskab. Hvis dit barn er kræsent, så fred være med det.  Børnesmagsløg udvikler sig. Og det dit barn kan lide i dag, kan være noget nyt i morgen.

Det, du kan gøre er at støtte dit barn ved at udvide dets barns kendskab til god mad. Du kan f.eks. lade dig inspirere af “5 finger modellen”, når du køber ind til madpakker.

LÆS OM FEM FINGER MODELLEN HER – SÅDAN LAVER DU EN SUND MADPAKKE

Den varierede madpakke
Kort fortalt går 5 finger modellen ud på, at huske på fem forskellige fødevaregrupper (1. brød, 2. grønt, 3. frugt, 4. fisk, 5. pålæg), der alle bør repræsenteres jævnligt i madpakken. Indenfor de fem forskellige grupper, kan du som forælder variere indholdet.

Gode råd til de lange skoledage
Jeg vil anbefale, at du investerer i en stor madkasse og en masse små beholdere. Den klassiske madkasse er simpelthen for lille til en sund og varieret madpakke, der skal holde til de lange skoledage, der nu er konsekvensen af den nye skolereform. Jeg har samlet nogle gode råd til når madpakken kommer retur. Hvis du har andre gode råd, så del dem endelig med andre i kommentarfeltet.

Når madpakken kommer retur

  • Lad barnet selv vælge blandt de sunde madvarer og bliv ved med at tilbyde madvaren, selvom barnet har afvist den én gang, men tving ikke barnet til at smage.
  • Tag barnet med i køkkenet. Børn er mere åbne over for ny mad, hvis de selv har været med til at lave den.
  • Involver dit barn i madpakken. Barnet ved godt selv, hvad det kan lide. For at lette overskueligheden, så vis barnet de 5 fingre og tal om, hvad det bedst kan lide indenfor de 5 madkategorier. Måske bliver du overrasket over, hvad dit barn egentlig godt kan lide.
  • Lad være med at gå i panik, hvis ikke dit barn spiser madpakken. Tjek først og fremmest, hvad det har spist i stedet for? Har en klassekammerat haft fødselsdagskage med, har barnet været hos bageren og selv købt et kanelbrød eller har barnet byttet madder med kammeraterne. Det er vigtigt, at at finde ud af, hvad der er grunden. Sørg så vidt muligt for at minimer de tomme kalorier fra kager. Det mætter for meget uden at tilføre nok næringsstoffer.
  • Alle børn er forskellige og vokser på forskellige tidspunkter. Det kan betyde at de spiser mere i nogle perioder og mindre i andre perioder. Se på dit barn. Er det ellers sundt og rask, er i godt humør og har energi til at lege, så se tiden af, før du går i panik. Måske bliver madpakken spist op hver dag, allerede i næste måned.
Skriv din egen kommentar

*

Kvindetid artikler
Har du styr på dine åreknuder?

Har du styr på dine åreknuder?

Annonce: Denne artikel er betalt og lavet i samarbejde med de nævnte hjemmesider i artiklen. Måske tænker du ikke, at det er relevant for dig lige nu, men det kan det meget vel gå hen at blive. Åreknuder er en ganske almindelig sygdom, som kan ramme både mænd og kvinder. Sygdommen ses dog hyppigere hos […]

Sæt fokus på selvforkælelse med yoga

Sæt fokus på selvforkælelse med yoga

Yoga er i dag meget udbredt, og i diverse fitnesscentre rundt omkring kan du tilmelde dig yogahold. Yoga er en fantastisk form for selvforkælelse, og det tjener rigtig mange gavnlige formål. Læs mere om det her, og kom godt i gang med yoga.  Først og fremmest: Der er yoga, og så er der yoga Den yoga, […]

Det – måske vigtigste – VALG 2019: Vær nysgerrig på hullerne i livet!

Det – måske vigtigste – VALG 2019: Vær nysgerrig på hullerne i livet!

Ny bog sætter fokus på hullerne i vores hverdag, stiller spørgsmål til vores livsførelse og udfordrer os på, hvad vi troede, vi vidste!

Astrologi artikler
Gaveideer til de 12 stjernetegn, lad dig inspirere.

Gaveideer til de 12 stjernetegn, lad dig inspirere.

Få inspiration til julegaverne her, hvad giver du til din søster født i Løven eller din mand født i Tyren.

Årshoroskoper 2019 – hvad har du i vente?

Årshoroskoper 2019 – hvad har du i vente?

Året 2017 starter med en del stress. Der er trang til oprør, frihedskampe og uro i det hele taget. Nu kan du læse dit årshoroskop og se, hvad du har i vente i 2017.

Christiane Schaumburg-Müller hos clairvoyant

Christiane Schaumburg-Müller hos clairvoyant

Det var ikke hokuspokus. Det var følelser, og det handlede om mig. Lykke sagde alt det, jeg egentlig allerede vidste inderst inde, men guderne skal vide, hvor meget det gør at høre et andet menneske sige det, du tænker. Det giver en samhørighed, og vinduet er nu åbent for gensidig dialog.

Fik du læst disse?
Kvindetid med Lotte Garbers

Kvindetid med Lotte Garbers

Lotte om kvindetid: Jeg tænker først – åh, jeg fejler – jeg læser aldrig dameblade mere, og jeg kender ikke til forskellen mellem stenalder og pallekost, eller hvad det nu hedder.

Gitte Jørgensen: Vil du gerne have det bedste efterår i dit liv?

Gitte Jørgensen: Vil du gerne have det bedste efterår i dit liv?

Jeg vil fortælle dig om det magiske tippepunkt. For lidt stort sagt vil jeg sige, at det at blive bevidst om det, har ændret mit eget liv. Det magiske tippepunkt er der, hvor vores liv begynder at blomstre i en opadgående, positiv livsspiral.

Jobsøgningseksperten: Hold distancen!

Jobsøgningseksperten: Hold distancen!

Find den bedste jobscorings-taktik… samtidig med at du bevarer dig selv og husker dine egne grænser.