Mette Fuglsang: Jeg tænkte på mad de fleste af mine vågne timer

 

Mette Fuglsang: Jeg tænkte på mad de fleste af mine vågne timer

Jeg husker tydeligt, hvordan det var; at tænke på mad de fleste af mine vågne timer. Når jeg ikke tænkte på mad, tænkte jeg på, om min kjole var for stram og folk ville syntes, jeg så tyk ud, eller om jeg måske havde taget på, når jeg gik på vægten i morgen.

Mad, krop og vægt tog det meste af min energi og efterlod ikke meget plads til andre ting. Når jeg var hjemme hos mine veninder, kunne jeg ikke nyde det fuldt ud, for tankerne om, hvilke søde sager jeg kunne spise i smug, når jeg kom hjem, fyldte en del. Når jeg var intim med min kæreste, kunne jeg heller ikke nyde det fuldt ud, for her var det tankerne om, hvor utilpas jeg var med min tykke mave, der fyldte. Heller ikke maden kunne jeg nyde fuldt ud, for når jeg spiste, var det stort set altid med dårlig samvittighed og tankerne om, at jeg ikke burde spise det – medmindre det var noget af det sunde mad, som var en del af den plan, jeg havde lavet for mig selv.

I flere år gik jeg altså glip af rigtig mange af livets goder; hyggeligt samvær, intimitet og nydelsen ved lækker mad, fordi min hjerne var ét stort virvar af tanker om mad og negative tanker om mig selv, min krop og min vægt.

Jeg var sikker på, det handlede om, at jeg havde en svag karakter og manglende rygrad og at jeg ”bare skulle tage mig sammen” og spise noget sundere, så jeg kunne blive tynd.

Så i perioder fulgte jeg en af de utallige trends indenfor slankekure og tabte mig måske også nogle kilo. Men på et eller andet tidspunkt endte det altid med, at jeg ”faldt i”. Jeg spiste noget af det ”forbudte” – og så gik jeg amok!
Når først jeg havde sat tænderne i den der vidunderlige, syndige fastelavnsbolle, der nærmest flød over af flødeskum, kagecreme og syltetøj, så var der ingen vej tilbage. Nu var løbet kørt, og jeg vidste med mig selv, at jeg ikke kunne styre det. Jeg blev nødt til at have mere sukker! Det var simpelthen så lækkert, og nu havde jeg jo forbudt mig selv det så længe, og det gik lige så godt, så nu kunne jeg godt tillade mig at spise lige præcis, det jeg havde lyst til. Eller også var tanken, at ”nu kunne det hele også være lige meget, nu havde jeg allerede syndet, så nu kunne jeg lige så godt gå all in”. Eller hvad min undskyldning nu var, for at fortsætte. Der var altid en undskyldning for at gå amok. Så måtte jeg bare starte forfra igen i morgen.

 

Sådan levede jeg mit liv i mange år; svingede mellem ekstrem kontrol på den ene side og det totale kaos på den anden side. Til sidst havde det udviklet sig til en spiseforstyrrelse, hvor jeg tvangsoverspiste flere gange om ugen, nogle gange dagligt – i ekstreme mængder.

Det var en virkelig lang og sej kamp at komme ud på den anden side igen, og det krævede mange andre taktikker, end dem jeg havde brugt i starten.

Blandt andet måtte jeg slippe mine fanatiske tanker om slankekure. De var ikke en del af løsningen, de var med til at fastholde mig i problemet med mine overspisninger.

I stedet måtte jeg begynde at samarbejde med min krop i stedet for at modarbejde den. I så mange år havde jeg troet, at jeg skulle tvinge min krop ned i vægt via kontrol og rigide regler, men det havde indtil nu kun resulteret i et forskruet forhold til mad. Måske var der også andre måder at komme ned i vægt på? Så nu var det slut med at lave regler for mig selv om, hvad, hvornår og hvor meget jeg måtte spise og ikke måtte spise, og i stedet prøve at mærke efter, hvad jeg egentlig havde lyst til og hvornår jeg var sulten og mæt.

Derudover måtte jeg også begynde at være nysgerrig på mine overspisninger. Indtil nu havde jeg kæmpet imod mine overspisninger og taget afstand til dem. Jeg havde fordømt mig selv, hver gang jeg endnu engang var ”faldet i” og slået mig selv i hovedet med, hvor dum og svag, jeg var.
Men den metode lærte mig ikke at forholde mig til min problematik – tværtimod. Så nu måtte jeg i stedet lægge selvfordømmelsen på hylden og erstatte den med nysgerrighed og omsorg.

Jeg måtte acceptere, at jeg havde overspisningerne, før jeg kunne begynde at handle på dem, og så begynde at undersøge, hvad de var der for at fortælle mig. Før jeg fandt frem til det, ville de ikke slippe deres tag i mig.

Det var altså nogle helt andre strategier, end de selvhadske og fordømmende strategier, jeg havde brugt indtil videre. Men det gik op for mig, at kun med en kæmpe portion kærlighed, omsorg og nysgerrighed kunne jeg komme mine overspisninger til livs og genskabe et naturligt forhold til mad.

 

Jeg håber, du blev inspireret til at gå mere kærligt og omsorgsfuldt frem, hvis du selv har en problematik, hvor du overspiser eller på anden måde har et anstrengt forhold til mad.

Det er muligt at lære at elske dig selv og din krop og skabe et naturligt forhold til mad – og det er aldrig for sent!

 

Om Mette Fuglsang
Mette Fuglsang er uddannet klinisk diætist og i gang med at uddanne sig
til psykoterapeut. Mette er desuden indehaver af firmaet i eget navn,
hvor hun hjælper folk med at sige farvel og tak til overspisning og i
stedet skabe et naturligt og afbalanceret forhold til mad og et
afslappet og kærligt forhold til sig selv og sin krop.
Mette har selv lidt af spiseforstyrrelsen tvangsoverspisning, der blandt
meget andet kostede hende forholdet til den mand, hun elskede.
Mette afholder foredrag, workshops og individuelle samtaler med henblik
på at lære sig selv bedre at kende og finde ind til, hvorfor de
uhensigtsmæssige spisemønstre er der

http://www.mettefuglsang.dk/

Kommentarer skrevet af andre
  • Mette Fuglsang

    22. april 2015 kl. 22:59

    Hej Helle.
    Ja, det er ærgerligt, der er så langt mellem os.
    Men jeg har også forløb på skype, så hvis du er klar på det, kan vi stadig finde ud af noget.
    Ellers er du også mere end velkommen til at sende mig en mail på info@mettefuglsang.dk eller ringe på 22 33 54 27, så skal jeg se, om jeg kan hjælpe dig på vej i forhold til at finde en anden behandler i nærheden af dig.
    Mette.

  • Helle

    22. april 2015 kl. 08:38

    ØV ØV ØV og ØV at du bor i Aalborg og jeg i Lyngby for din historie er min historie og jeg var så klar på et forløb hos dig :-(

Skriv din egen kommentar

*

Kvindetid artikler
Sundhedsguide: Sådan får du en sund tarmflora

Sundhedsguide: Sådan får du en sund tarmflora

Ønsker du at få en sund tarmflora, kan du selv gøre en indsats for, at det ønske går i opfyldelse. Det kan i praksis betyde, at du skal ændre på nogle af dine nuværende vaner og samtidig føje nogle nye sunde vaner til din hverdag.

Få din mand i det bedste Gør-Det-Selv humør

Få din mand i det bedste Gør-Det-Selv humør

Faktisk kan du allerede nu begynde at tænke i gør-det-selv baner, og inspirere din mand til at blive den bedste handyman, jeres lejlighed/hus/have, nogenside har set.

Kvinde: Giv dig selv tid og plads til selvforkælelse

Kvinde: Giv dig selv tid og plads til selvforkælelse

Kvinde: Giv dig selv tid og plads til selvforkælelse. Nu, hvor foråret nærmer sig, kan du også bare nyde det med en gåtur og en kaffe, medbragt hjemmefra, som er ganske gratis!

Astrologi artikler
Astrologiske tendenser for ugen

Astrologiske tendenser for ugen

Astrologiske tendenser for uge Vi bringer astrolog Karl Aage Jensens generelle astrologiske tendenser for ugen, der kommer. Læs flere aktuelle kommentarer til landets og verdens begivenheder direkte på AstrologiHuset og Karl Aages Jensens blog her Du kan også tilmelde dig nyhedsbrevet her  . Uge 13 Ugen, der kommer Kommunikationsplaneten Merkur har nu passeret Uranus som er den sidste af de […]

Årshoroskoper 2017 – hvad har du i vente?

Årshoroskoper 2017 – hvad har du i vente?

Året 2017 starter med en del stress. Der er trang til oprør, frihedskampe og uro i det hele taget. Nu kan du læse dit årshoroskop og se, hvad du har i vente i 2017.

Kvartalshoroskoper for januar – marts 2017

Kvartalshoroskoper for januar – marts 2017

Kvindetid ønsker vores læsere et vidunderligt nytår med nye kvartalshoroskoper for januar – marts 2017. Hvad har du i vente? Klik ind nu og læs dit nye kvartalshoroskop & årshoroskop for 2017

Fik du læst disse?
Lise Møller: Mennesket bag kroppen

Lise Møller: Mennesket bag kroppen

Jeg skrev bogen Den sidste vaneændring – Lev uden selvhad, skyld og skam fordi jeg ville fortælle en historie, som jeg mener kan åbne manges øjne og være kilde til en inspiration, som kan igangsætte andre kvinders udvikling mod et gladere sind og et liv uden selvhad, skyld og skam.

Tini Owild: Min veninde er hamrende god til det – men den evne ejer jeg desværre ikke

Tini Owild: Min veninde er hamrende god til det – men den evne ejer jeg desværre ikke

I de her dage kører jeg ’spar flere hundrede kroner’ introduktionstilbud på mit splinternye online-forløb ’Fra Ok Til Lækker Med Kant’, hvor du får 12 nøgler der, hver og en, åbner op til din lækkerhed og det til en pris, der er lavere end bare to af de fejlkøb, du har bagerst i skabet.

Malene fra Boligcious: Sådan får du billeder op på skråvægge

Malene fra Boligcious: Sådan får du billeder op på skråvægge

SMS fra Malene: Du MÅ BARE bringe det på Kvindetid for der er mange, der efterlyser svaret