Lise Møller: En krop i balance

 

Lise Møller Andresen: En krop i balance

Jeg arbejder primært med kvinder, der ønsker at tabe sig, få et naturligt, sundt og godt forhold til mad, bevægelse, egen krop, livet og dét at leve. Men hvordan opnår vi en krop i balance? Og kan man med det blotte øje se om der er styr på sagerne? Er det virkelig den fitte, trimmede Superkvinde der er idealet? Eller er hun lige så usikker og bange som dig?

Af: personlig træner, livsstils- og kostvejleder, Lise Møller Andresen
www.sunderfedt.dk

Jeg sad tidligere på ugen med en kvinde, som gerne vil have skudt et vægttab igang. Hendes mål er at tabe sig 10 kg, hvilket har været hendes mål de sidste 10 år. Hun føler hun har prøvet alt, alle slankekure, alt træning, alle tiltag men intet virker.

Jeg spurgte hende mere indgående om, hvad der helt præcist er hendes mål, hvortil hun svarede:

”Jeg kunne godt tænke mig at være helt afpillet. Du ved, ligesom de der kvinder med helt faste bryster, helt markeret, med vaskebræt og uden fedt på kroppen… Sådan vil jeg gerne se ud.”

Vi talte lidt videre, og hun kom ind på, at hun var ked af sin krop. Hun ønskede ikke at vise sig i bikini fordi hun følte sig tyk. Hun var særligt ked af sin mave, som bar præg af strækmærker, grundet de tre børn hun har sat i verden.

Så, hér over for mig sidder en kvinde. En smuk, velproportioneret kvinde med smukke former, et vindende væsen med den smukkeste historie siddende direkte på kroppen!

Jeg spurgte hende, om ikke hun ville kunne være i stand til at elske og omfavne sin mave for netop dagligt at minde hende om det liv hun har skabt? Om ikke det ville være mindre farligt, at grine af det, italesætte det for omverden, pege på maven og sige ”den her lille udposning har jeg fået fordi min søn lå forkert i 4 måneder”?

For sandheden er, at vi alle sammen har en eller anden form for ar i eller på kroppen. Og selvom man ikke umiddelbart kan se aret, er det ikke ensbetydende med at det ikke gør ondt; ikke ensbetydende med at man er perfekt!

I samme åndedrag fortalte jeg hende, at dén kvinde hun misunder. Hende kvinden, der står dér med lav fedtprocent, markeret og som umiddelbart ser ud til at have styr på det hele. Dén kvinder kender jeg, både fra mig selv og fra andre kvinder. Og dén kvinde har også ar! Dén kvinde bærer i dén grad også rundt på usikkerhed og ubalance og dén kvinde misunder måske dig!


Udeblivende menstruation

For 3 år siden stoppede jeg med at tage mine p-piller. Min eks kæreste og jeg talte om, at vi jo nok på et tidspunkt skulle have børn, og da jeg havde været på p-piller siden jeg var 16, tænkte jeg at det nok var en god idé at stoppe, så min krop kunne finde sig selv igen.

Der gik en måned, der gik 2, der gik 3. Der gik 4 måneder, 5 måneder, 6 måneder… Og min menstruation kom ikke. Jeg kunne mærke, at noget var helt galt. Jeg begyndte at tage på, mine bryster ændrede facon og mit sexdrive forsvandt helt og aldeles. Som kvinde mærker du normalt tydeligt dine hormoner. Ægløsningen kommer ofte med ømme bryster, væske i kroppen, lidt à la lige før og efter menstruation. Lige så vel falder og daler sexlysten, i takt med vores hormonsvingninger.


For meget træning – uden mening

Jeg mærkede intet, og min menstruation udeblev.

På daværende tidspunkt havde jeg i de foregående tre år trænet rigtig meget, i bagklogskabens lys, rigtig meget forkert! Jeg var spinning instruktør og kørte nok gennemsnitligt 6 spinning timer om ugen. Derudover svømmede jeg og løb – når jeg altså ikke var skadet. For det var jeg konstant!


En kost fattig på reel mad

Min kost bestod primært af kornprodukter, frugt, sindssygt meget frugt, kylling, fisk og lidt grøntsager. Morgenmaden var altid havregrød med nødder og frugt. Inden frokost snackede jeg altid frugt og frokost bestod af hjemmebagte grovboller, kylling og avokado. Efter frokost snackede jeg frugt, trænede 2-3 timer og herefter hoppede jeg rigtig ofte aftensmaden over. I stedet kunne jeg spise mig mæt i nødder, rosiner, yoghurt, skyr og alt muligt snackeri.


Du har PCO

I sommeren 2012 fik jeg så konstateret PCOS (Polycystisk Ovariesyndrom); en hormonel forstyrrelse som hver 5. danske kvinde har. Forstyrrelsen varierer meget fra person til person, men i mit tilfælde kunne man ved ultralydsscanning tydeligt se cyster (ægblærer) på æggestokkene, som blokerede for ægløsning. Mine hormontal var desuden helt skæve og både mandlige og kvindelige kønshormoner var i bund. Jeg var slank, veltrænet og havde ellers ikke de typiske PCOS symptomer.


P-piller som behandling!

Min gynækolog beroligede mig med, at jeg sagtens havde mulighed for at blive gravid, men at vi bare skulle have hjælp til det når den tid kom. Og indtil da, syntes han bare jeg skulle hoppe på p-piller igen, med henblik på at få skudt noget østrogen i kroppen.

Uvidende og naiv som jeg var, gjorde jeg præcis dét, selvom jeg godt vidste at det var at symptombehandle og at jeg egentlig ikke ændrede en disse ved den hormonelle ubalance i min krop.


Tog skeen i egen hånd

Det var først, da jeg startede hos Nordic Laboratories, at jeg fik øjnene op for Functional Medicine, og årsagssammenhængene mellem stress, kost, stofskifte og kønshormoner. Og først i oktober, 2013 turde jeg at smide mine p-piller igen. Herefter begyndte jeg virkelig at fokusere på at få fikset ubalancen på egen hånd. På pågældende tidspunkt levede jeg allerede efter den såkaldte PCOS-kost (low carb og højere på fedt og protein). Min menstruation kom allerede i januar, men da jeg herefter trappede op for mit løb, udeblev den igen. Jeg valgte herefter at stoppe med at løbe lange distancer, jeg trappede ned for spinning timerne og skruede i stedet op for tung styrketræning. Det hjalp, men min menstruation var helt sindssygt uregelmæssig og varede som oftest en dag og så var det ligesom det.


Spis og mediter!

I april måned talte jeg med min kollega Umahro Cadogan om, hvad jeg kunne gøre og han gav mig de bedste anbefalinger jeg kunne få: Mediter som ind i helvede, hold op med at faste (på det tidspunkt fastede jeg mellem 20 om aftenen og 12 næste dag, da det gavnede min fordøjelse), spis flere kulhydrater og mere fedt af god kvalitet.

Så det gjorde jeg. Jeg begyndte at meditere hver aften, jeg droppede min fedt- og kulhydratforskrækkelse og så var jeg meget striks omkring mine hovedmåltider og på ikke at snacke imellem. Det var egentlig ikke svært, for mine hovedmåltider gav så meget næring og mæthed, at det kunne mætte i timevis uden problemer. Derudover begyndte jeg at supplere med et kinesisk urtemedicin ved navn Vitex Agnus Castus fra Solaray (tages hver morgen på tom mave), som regulerer den kvindelige homonbalance, bl.a. ved at fremme udskillelsen af progesteron. Jeg satte også ind med andre kostinterventioner og behandlinger, som med sikkerhed har skubbet processen i den rigtige retning.


Mere energi, balance og styrke

Så, jeg skar ned for træningen, dyrkede næsten ingen cardio, jeg styrketrænede 3-4 timer om ugen, spiste rigtig mad og supplerede med Vitex Agnus Castus hver morgen.

Det betød, at jeg, uden at skænke det en tanke, ikke længere crawede søde ting, jeg blev mere markeret fordi mine muskler nu pludselig fik næring til at kunne vokse, jeg blev stærkere og havde mere energi, både hjernemæssigt og fysisk.


De første menstruationssmerter

Den 25. Juni fik jeg sindssygt ømme bryster. De var spændte og jeg følte mig oppustet og utilpas. Jeg forstod ikke hvorfor, for jeg har ikke haft menstruationssmerter eller været præmenstruel i over 10 år! MEN den 27. Juni kom min menstruation og den fortsatte i 5 dage! 24 dage efter kom den igen og varede i 6 dage! En optimal cyklus er på mellem 21-35 dage, så nu handler det bare om at holde øje med hvor konsekvent og regelmæssig den bliver.

Jeg er endnu ikke blevet tjekket for, om cysterne på mine æggestokke er forsvundet, men jeg er ret sikker på, at det ikke længere er tilfældet.


Gør det modsatte!

Jeg gjorde præcis det modsatte af, hvad min læge og min gynækolog anbefalede mig og det håber jeg hver og én af jer kvinder, som står i samme situation som jeg gjorde, vælger at gøre!

Kvinde, der er en årsag til at din krop gør dig infertil. Min krop var fornuftig. Den traf det rigtige valg, for jeg var i ubalance. Gør dig selv den tjeneste at forstå hvorfor. Find ud af, hvorfor du er i ubalance og hvorfor din krop ikke mener, at du er klar til at bære på et barn.

Så snart du forstår hvorfor, kan du årsagsbehandle – og så lover jeg at du finder balancen og at kroppen vil samarbejde med dig!

Vil du gerne i balance? Din livsstil baner vejen og jeg hjælper dig gerne på vej. Du kan læse mere om mig og mine tilbud på www.sunderfedt.dk
. Du er også mere end velkommen til at kontakte mig med din historie og spørgsmål på lise@sunderfedt.dk

Skriv din egen kommentar

*

Kvindetid artikler
Guide til de bedste venindegaver

Guide til de bedste venindegaver

Din veninde skal fejres i anledningen af hendes fødselsdag, jubilæum, flytning eller noget helt fjerde. Det ønsker du helt naturligt at støtte op om – ved at deltage i festlighederne og i øvrigt medbringe en lille gave. Det store spørgsmål er så bare, hvilken gaveidé der er den bedste.

Lykkes Pumpkin Pie

Lykkes Pumpkin Pie

Traditionen tro bringer vi opskriften på Lykkes lækre Pumpkin Pie eller græskartærte, som der er tradition for, at man spiser i USA og Canada

Be Change Krops Coachuddannelsen

Be Change Krops Coachuddannelsen

Be Change Krops Coachuddannelsen. Efter en del år i selvudviklingsfaget, må jeg erkende, at kroppen fylder mere og mere i min passion, og derfor giver det mening, at give den fuld skrue, når det kommer til kroppen i forbindelse med coachingfaget.

Astrologi artikler
Astrologiske tendenser for ugen

Astrologiske tendenser for ugen

Astrologiske tendenser for uge Vi bringer astrolog Karl Aage Jensens generelle astrologiske tendenser for ugen, der kommer. Læs flere aktuelle kommentarer til landets og verdens begivenheder direkte på AstrologiHuset og Karl Aages Jensens blog her Du kan også tilmelde dig nyhedsbrevet her  . Uge 17 Ugen, der kommer Ugen bærer præg af to dynamiske aspekter, Merkur kvadrat Saturn, Mars konjunktion […]

Kvartalshoroskoper for januar – marts 2018

Kvartalshoroskoper for januar – marts 2018

Kvindetid ønsker vores læsere et vidunderligt nytår med nye kvartalshoroskoper for januar – marts 2017. Hvad har du i vente? Klik ind nu og læs dit nye kvartalshoroskop & årshoroskop for 2017

Gaveideer til de 12 stjernetegn.

Gaveideer til de 12 stjernetegn.

Få inspiration til julegaverne her, hvad giver du til din søster født i Løven eller din mand født i Tyren.

Fik du læst disse?
Mænd der opdrager kvinder: Sig ja

Mænd der opdrager kvinder: Sig ja

Sig ja, når Lennarth inviterer dig på Pub. Ja, han har dame på og går med fake guldkors og hvad så?

Lise Møller: Jeg er pisse ligeglad

Lise Møller: Jeg er pisse ligeglad

Indimellem kommer man længst ved at være pisse ligeglad. Så, næste gang du bekymrer dig, bliver ked af det eller stødt over at et andet menneske dømmer dig, overskrider dine grænser eller ikke handler i overensstemmelse med dine værdier, så overvej om deres mening eller handling egentlig betyder noget for dig.

Zoë besøger Timm Vladimirs Køkken

Zoë besøger Timm Vladimirs Køkken

Her møder du andre madinteresserede mennesker, som også har lyst til en hyggelig aften i byen med gode køkkentips og lækker mad, du selv har lavet