Katrine Fagerholt: Sådan tager du hul på den svære snak – uden at såre

 

 

Kender du den der nagende fornemmelse, når du godt ved, at I skal have taget fat på en snak, der måske ikke bliver helt nem?
Du ved, at I nok ikke er enige og at din partner måske bliver såret eller sur. Stemningen plejer at blive trykket bagefter – og helt ærligt, så orker du det egentlig ikke rigtig. Igen.
Virker det genkendeligt?
Rigtig mange af de par, jeg møder som parrådgiver, oplever at det kan være som at bevæge sig ud i et terræn fyldt med skjulte landminer, når der skal snakkes “alvor” derhjemme.
Det føles mildest talt ikke særlig trygt eller rart at bevæge sig ud i.
Du ved ikke, hvor du må træde. Om det næste du siger eller gør, udløser noget ubehageligt eller uventet Og derfor er der mange, der med tiden vælger at holde mund og i stedet går og tumler med tingene selv.
Det er synd. For det ødelægger parforholdet, så det er et mønster, der både kan og skal brydes.

SÅDAN GØR DU!

Start med at kigge på MÅDEN, du går til din partner på:

  • Hvordan åbner du typisk samtalen?
  • Hvornår bliver snakken taget?
AFSÆT TID til de svære snakke

Mange af os kommer nærmest pr. automatik til at starte snakkene (skænderierne) midt i en presset situation, på vej ud af døren eller når vi er trætte og på vej i seng.
Det er super ærgerligt, for så er odds’ene for en god snak på forhånd rigtig dårlige.
Et vigtigt skridt er derfor at træne dig selv i, at de svære snakke ikke skal tages, netop når det falder dig ind. Det er ikke sikkert, det passer din partner særlig godt på dét tidspunkt. I stedet for skal snakkene planlægges, når det passer jer begge to.
Skriv evt. ned hvad det er, der er vigtigt for dig at få sagt til din partner, så du ikke glemmer det eller skal gå og bruge energi på at huske det.

Start snakken med en POSITIV INDGANGSVINKEL

Vi ved det jo udemærket godt. At måden vi siger tingene på har kolossal stor betydning for om snakken bliver konstruktiv.
Alligevel falder rigtig mange af os i her, fordi vi er blevet godt og grundigt irriterede/sårede/etc. og måske har gået med det for længe uden at sige noget.
Har du brug for at snakke et alvorsord med din partner fx om jeres forskellige måder at håndtere konflikter med børnene på (fordi du er uenig med din partner om hans eller hendes måde at gøre det på), så kunne en positiv åbning til en snak være:
“Jeg har lagt mærke til, at Anna bliver meget frustreret, når hun bliver irettesat eller skældt ud, hvis der er noget, hun ikke må. Jeg kunne godt tænke mig at få dine input. Høre hvordan du ser på det og og få din mening om, hvordan det kunne løses, så hun ikke bliver så vred og ked af det i de situationer. Hvornår ville det passe dig, at vi tager en snak om det? Jeg kunne godt tænke mig, at det var efter ungerne er lagt og før vi er alt for trætte i hovederne.”

Ofte skal der ikke så meget til, før vores fastlåste kommunikationsmønstre ændres til det bedre.

Det kan være små justeringer i vores tilgang til hinanden. Et blidere tonefald. Et mere hensigtsmæssigt tidspunkt at tage fat på snakken på. Og en nysgerrighed efter at ville LYTTE til vores partners oplevelse og mening om sagen.
Det er som regel de første skridt, der er de sværeste at tage. At blive bevidst om det negative mønster – og beslutte at ændre det.
Vores mønstre er dog ikke altid så nemme at spotte selv. Så sidder I fast i et dårligt mønster og vil I gerne skabe en bedre måde at kommunikere sammen på, kan jeg hjælpe jer.
Jeg har netop åbnet for tilmeldingerne til det næste PREP parkursus, hvor I får masser af konkrete værktøjer til god kommunikation og langt færre konflikter (+ meget mere som du kan læse om her).
Kurset foregår fire aftener i foråret fra 7. maj til 4. juni 2014. Og jeg tør godt love jer, at jeres parforhold er forandret til det bedre, når den måned er gået (læs hvad tidligere kursister siger her).
Lige nu kan I spare kr. 1000, når I tilmelder jer.
Læs om PREP-kurset »
Tilmeld jer nu og spar kr. 1000 »
Kærlig hilsen Katrine

Gratis e-bog til dig:
Tilmeld dig Katrines nyhedsbrev og få samtidig hendes gratis e-bog ‘Sådan undgår du opslidende konflikter  dit parforhold’ i velkomstgave. Klik her: http://ditparforhold.dk/nyhedsbrev/

Skriv din egen kommentar

*

Kvindetid artikler
Lev Dit Modige Liv!

Lev Dit Modige Liv!

Lev Dit Modige Liv! Vælger du at leve dit liv modigt, så forbered dig på en rejse, hvor du både kommer i kontakt med dine dybe længsler og din frygt.

Guide til hjemmetræning

Guide til hjemmetræning

Inden du investerer i udstyr til hjemmetræning, skal du overveje, om det er det rigtige for dig. For nogle af os er en tur i fitnesscenter det rigtige, her har vi frit valg mellem alle verdens træningsredskaber.

Fra Lunter til løber – og alt det der imellem

Fra Lunter til løber – og alt det der imellem

At det er lysten der driver værket er en sandhed med modifikationer – om jeg må be´! Den går i hvert fald hånd i hånd med viljen i mit univers! Viljen til at turde kaste sig ud i det som nybegynder og i nye træningspas. Viljen til at turde fejle, viljen til at gøre det igen og igen OG viljen til at ligne en komplet idiot i svømmehallen eksempelvis, for det er sgu ikke lysten da!

Astrologi artikler
Kvartalshoroskoper for januar – marts 2018

Kvartalshoroskoper for januar – marts 2018

Kvindetid ønsker vores læsere et vidunderligt nytår med nye kvartalshoroskoper for januar – marts 2017. Hvad har du i vente? Klik ind nu og læs dit nye kvartalshoroskop & årshoroskop for 2017

Gaveideer til de 12 stjernetegn.

Gaveideer til de 12 stjernetegn.

Få inspiration til julegaverne her, hvad giver du til din søster født i Løven eller din mand født i Tyren.

Astrologiske tendenser for ugen

Astrologiske tendenser for ugen

Astrologiske tendenser for uge Vi bringer astrolog Karl Aage Jensens generelle astrologiske tendenser for ugen, der kommer. Læs flere aktuelle kommentarer til landets og verdens begivenheder direkte på AstrologiHuset og Karl Aages Jensens blog her Du kan også tilmelde dig nyhedsbrevet her  . Uge 51 Ugen, der kommer Især ugens første dag er præget af Skyttes energi, da Månen indtil […]

Fik du læst disse?
Mette Glargaard: Er du dig selv?

Mette Glargaard: Er du dig selv?

Når du er mere dig selv, bliver dit liv meget lettere. Selvom du har styr på jobbet og de fysiske rammer, bruger du måske stadig kræfter på at leve op til andres forventninger. Nogle gange endda uden at vide det.

Henriette Eiby Christensen: Om at sammenligne smerte – om Jantelov og misundelse.

Henriette Eiby Christensen: Om at sammenligne smerte – om Jantelov og misundelse.

Hvis jeg tror, du har det værre, godter jeg mig indvendigt og er lettet over, nogen har det værre?

Squashkage med avokado glasur a la Lise

Squashkage med avokado glasur a la Lise

Du tænker nok det lyder suspekt, men jeg lover dig for at denne kage sparker en hvis legemsdel!